28 Ağustos 2007 Salı

Saraybosna'nın Kalbi


Yönetmen Özer Kızıltan'ın ödüle doymayan ve bir adamın Allah korkusunu ele alan başarılı filmi Takva, 13.Saraybosna Film Festivali'nde en iyi film ödülü olan Saraybosna'nın Kalbi ödülüne layık görüldü. Film daha önce de Antalya Altın Portakal Film Festivali'nde aday olduğu 8 dalda da Altın Portakal'ın sahibi olmuştu. Bunun yanı sıra Berlin Film Festivali'nde FIPRESCI ödülü; İstanbul Uluslararası Film Festivali ile Nuremberg Film Festivali'nde "en iyi erkek oyuncu" ödülü ve Toronto Uluslararası Film Festivali'nde "Kültürel Yenilik Ödülü" alan film, Bosna'da aldığı bu ödül ile başarısını taçlandırdı.
Bu vesileyle film hakkında da bir şeyler söyleyeyim. Takva'yı yaklaşık 1 ay önce önyargılar içinde izledim. Çünkü severek takip ettiğim bazı sinema eleştirmenleri bile filmi yerden yere vuruyordu. Yine de hazır elimin altında bulunuyorken izlemeyi seçtim. Sonuçta hiçbir şey kaybetmezdim. Bir gece yarısı koydum filmi ve izlemeye başladım.
Doğma büyüme İstanbullu olan Muharrem (Erkan Can) dinine son derece bağlı, içine kapanık, mütevazı bir adamdır. İslâm'ın tüm emirlerini kendince yerine getirmeye çalışır. Bunun dışında cinsellik ve diğer dünyevi işlerden elini ayağını çekmiştir. Muharrem'in bu durumu mahallede senelerdir faaliyet göstermekte olan bir tarikatın dikkatini çeker. Tarikatın lideri uzun zamandır aklında olan işi yaptırmak için Muharrem'den saf birini daha bulamaz. Bir şekilde Muharrem kendisi ile tanıştırılır. Daha sonra tarikat lideri Muharrem'i tarikatın sahip olduğu evlerin ve dükkanların kiralarını toplaması için görevlendirir ve Muharrem'e arabadan laptopa kadar her türlü tedariği sağlar. Yıllardır dünyevi işlerden kendini muaf kılan adam artık uzak kaldığı yaşamın tatsız nefesini solumaktadır. Kira toplamak için gittiği yerlerde gördükleri kendisini dehşete düşürür. Tarikata bağlı insanlar içki içmekte, kul hakkı yemektedir. Tüm bunların üstüne kirasını ödeyemediği için kara kışın ortasında tarikat tarafından sokağa bırakılan bir aileye rastlaması Muharrem'in o zamana kadar öğrendiği her tabunun yıkılmasına sebebiyet verir. O artık Allah korkusunun pençesinde gerçek Müslümanlığı arayış içindedir.

Filmin Oyuncu Kadrosu:
Muharrem: Erkan CAN
Tarikat Lideri: Meray ÜLGEN
Rauf: Güven KIRAÇ
Ali Bey: Settar TANRIÖĞEN
Erol: Engin GÜNAYDIN

Filmin Süresi: 96 dakika.

Fragman:

4 yorum:

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

merhaba,takvayı merak ediyordum ,filmi tanıtınca biraz fikrim oldu ,izlemeyi düşünüyorum peki izledikten sonra nasıl buldun,eleştirmenlerin haklılık payı var mı bu kadar ödüllü bir film için ,ne dersin?..

Anıl dedi ki...

Öncelikle yorumunuz için teşekkür ederim :) Eleştirmenlerin film hakkındaki eleştirilerinin haklılık payı yok değil. Onların üzerinde durdukları konu genelde filmdeki zikir sahneleriydi. Bu sahneler gerçek anlamda rahatsızlık vericiydi. Öyle bir anda aslında yorum izleyicinin kendisinde bitiyor. İsteyen işine geldiği gibi yorumlayabilir çünkü. Kimi filmin İslamiyet propagandası yapıp yandaş çekmeye çalıştığını savunurken, kimi İslamiyet'in filmde yansıtılan olmadığını savunuyor. Ancak yine de benim görüşüm filmde ne İslamiyet yüceltiliyor ne de aşağılanıyor. Her açıdan nötr yani. Ben izledikten sonra önyargılarımın boşuna olduğunu anladım ve filme 10 üzerinden 9'u layık gördüm. Bana kalırsa izlemelisin. Uluslararası anlamda kaç tane başarılı filmimiz var ki sonuçta?

PERİLİ KÖŞK dedi ki...

hımm,ben zaten kafaya koyunca ne kadar olumsuz eleştirilirse eleştirilsin ,izlerim,özellikle ödüllü filmleri,ama zikir sahnelerinden tırstım doğrusu...

Anıl dedi ki...

:) Ben de korkmuştum ilk başta. Ama insana zarar vermiyorlar. İçin rahat etsin derim.